Aan de klanten van Albert Heijn wordt gevraagd één of meerdere producten extra te kopen en die na de kassa aan de voedselbank te schenken. In de winkel wordt duidelijk aangegeven aan welke artikelen de meeste behoefte is. Ze staan namelijk uitgestald in een speciale actiekraam in de winkel. Ook krijgen de klanten bij sommige filialen een boodschappenlijstje met de meest gewenste producten aangereikt. Dit met het verzoek daar een keuze uit te maken. Aan deze actie wordt meegedaan door vier AH-filialen in de regio. In Gouda zijn dat Goverwelle, Bloemendaal en Westergouwe; ook het filiaal in Moordrecht doet mee.
Met deze actie hoopt de Goudse Voedselbank een buffer op te kunnen bouwen voor de komende maanden. Daar is grote behoefte aan, want het aantal klanten van Voedselbank Gouda e.o. neemt hard toe, met name door de oplopende inflatie en de hoge energieprijzen. De afgelopen maanden is het aantal hulpvragende huishoudens opgelopen van 250 naar 365. Dat staat gelijk aan zo’n 1.000 mensen, waarvan er naar schatting ongeveer 330 nog kind zijn.
De voedselbank is van mening dat kinderen een zorgeloze jeugd moeten hebben en niet in hun opvoeding belemmerd mogen worden door honger. Leren is immers belangrijker dan aan een lege maag denken. De medewerkers van de voedselbank (allen onbetaalde vrijwilligers) hopen daarom op een gulle bijdrage van de klanten van Albert Heijn.
Aan deze inzamelingsactie, die landelijk wordt gehouden, doen 519 AH-filialen mee.